• Strømmen bru, over Nidelvas østre løp som renner mot  Arendal sentrum. Bildet er tatt mot Hisøy. Ukjent når bilde er tatt.
Bilde 2) Bildet har ukjent fotograf/ukjent årstall.
 Den opprinnelige brua på stedet, var en fagverksbru, bygd i 1878. Denne var iflg. Johannes Irgens Norges første fagverksbru (artikkel i "Sørlandsporten" 2/79).
Strømbrua ble ferdig bygget i 1878 (iflg. tekst  i artikkelen) og deler av gamle Vestlandske hovedveg ble dermed lagt over Hisøy. Den var etter sigende den første bru med fagverk i landet. Ellers var den bygget med svingbru med tanke på båttrafikken.
Plantegning av svingmekanismen finnes i en artikkel i Sørlandsporten 2/1979 av vegsjef J. B. Irgens: "Vegplanlegging mellom Arendal og Grimstad i 1870-årene. Se artikkelen av J. B. Irgens i Nedlastinger lenger ned på siden.
Se også bildene av Strømmen bru  fra 1940 på NVM 09-F-00312,  NVM 09-F-00313,  NVM 09-F-00314,  NVM 09-F-00315.
Stedsnavn: Strømmen
    Photo: Dannevig, Birger / Norsk vegmuseum
Bilde 2) Bildet har ukjent fotograf/ukjent årstall.
Stedsnavn: Strømmen
    Photo: Dannevig, Birger / Norsk vegmuseum