• TIRB sin første rutebil, fra Troms Indland Rutebilselskap,  En Fiat med 15 HK motor og plass til 10 personer.  Trolig er det Nikolai Olaf Saxegaard med familie som er passasjerer.
Nikolai Olaf Saxegaard var amtsingeniør i Troms fylke fram til 1919 og Akershus fylke fra 1920 og fram til sin død i 1933.
Trolig de første  biler fra Troms Indre Rutebilselskap er merket  TIRB 1, TIRB 2 og TIRB 3 på siden av bilen.

Se Relasjon og relaterte objekter lenger ned på siden.

Ref. til "Tromsø Stiftstidende, lørdag 10. mai 1919  og Harstad Tidende tirsdag 13. mai 1919.
Ruteautomobil-trafik i Troms fylkes Indland. (Meddelt av amtsingeniør Saxegaard, Harstad) (nb.no) (Kilde: Nasjonalbiblioteket)

Ref. til Nikolai O. Saxegaard jf.  Norges vegdirektører og vegsjefer, av Hans Wangensten Paus.
Ref. til Nikolai O. Saxegaard jf. Indberetning om Trilleskinner af amtsingeniør Saxegaard jf. Meddelelser fra Veidirektøren Nr. 6-1905
Ref. til  Nikolai O. Saxegaard jf. Framsynt vegingeniør som satte spor etter seg, av Johannes Irgens
Ref. til Minneord  Nikolai O. Saxegaard  jf. Meddelelser fra Veidirektøren Nr.12-1933
    Photo: Ukjent fotograf / Norsk vegmuseum