• klippfisk - Fiskvasking av saltfisken ute på kaia foran brygga.  Det var fra gammelt av vanlig at det var kvinnene som vasket fisken i fjæra.  Det ble betalt ut i fra stykkpris.  Dette var et hårdt arbeide og begynte ofte tidlig på våren.  De som vasket fisk sto bøyd ute i sjøen.  Etter hvert ble denne vaskingen flyttet inn i bryggene da det ble innlagt vann.  Det ble da vanligere at mennene også vasket fisken.  Lofotfisken kunne være stor og tung, mens fisken fra Finnmarka var mindre.  Enkelte kunne vaske 15-1600 Lofotfisk pr. dag, alt etter størrelsen på fisken.
Bilde fra fotoinnsamlinga i Frei 1978-79. Innsamla av Freielever på Nordlandet ungdomsskole og registrert av Audun Flatøy. Fra Nordmøre Museum sin fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

klippfisk - Fiskvasking av saltfisken ute på kaia foran brygga. Det var fra gammelt av vanlig at det var kvinnene som vasket fisken i fjæra. Det ble betalt ut i fra stykkpris. D...