• Flyfoto fra området tilhørende Anders Sandvik på Skorpa i Kristiansund. Tidligere tilhørende Johan A. Jægtvig, men ble solgt på tvangsauksjon til Sandvig i 1929. Anders Sandvik drev her gårdbruk, samt en tid minkfarm på dette området. Området har i 2008 fått mange nye bolighus i dette området, mens den ubebygde delen av Skorpa ble i 2007 solgt av Sandviks etterkommere til det nystiftede aksjeselskapet Skorpa Eiendom AS, som så ønsket å bygge ut dette sentrumsnære friområdet med flere hundre boliger, noe det er stor lokal motstand i mot. Ellers så ser vi på bildet en brygge til høyre, som i sin tid ble reist av Nicolay Volcmar, som i 1913 kjøpte strandområdet. Her ble det på bergene produsert klippfisk. Bryggen brant ned til grunnen i 1997, og var på den tid kjent som Visnes brygga. Det ble senere oppført en ny lavere brygge på samme tomtområdet. Bildet er datert 11 juli 1962. Fra Nordmøre Museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

Flyfoto fra området tilhørende Anders Sandvik på Skorpa i Kristiansund. Tidligere tilhørende Johan A. Jægtvig, men ble solgt på tvangsauksjon til Sandvig i 1929. Anders Sandvik dre...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits