• Werringbrygga på Werringholmen på Kirkelandet i Kristiansund. I dag er holmen en del av Devoldholmen. Seil, slofart. jekter. Fra Nordmøre museums fotosamlinger.
    Photo: Nordmørsmusea

1 comment

• I Holmasundet lå to holmer; Knudtzonholmen /Werringholmen med navn etter Nicolay Heinrich Knudtzon III og hans nevø Waldemar Werring, og Devoldholmen med navn etter tollinspektør Peter Devold.

Tidligere hadde det vært ulike eiere på disse eiendommene.

Holmasundet var et lite sund som delte disse to holmene fra «fastlandet» og fra hverandre. Senere ble disse sundene fylt igjen med steinmasse, sannsynligvis fra da de sprengte bort Blixhammeren, en fjellhammer mellom to bygårder ved Vågekaia.

Dette området i Vågen var tett befolket og hadde mange store brygger i havneområdet, i denne delen av byen ble det meste utslettet under bombingen av Kristiansund i april 1940.

Werringbrygga overlevde, men ble ødelagt av en omfattende brann på Werringholmen i 1944 hvor store verdier gikk tapt, den gangen anslått til 1 million kroner tilsvarende 25 millioner kroner i dag.

Werring og Sønn var lenge det ledende klippfiskeksportfirma i Norge under ledelse av Waldemar Werring (1905 – 1981), som var bror til Nils Werring, en av hovedeierne av det internasjonale skipsrederiet Wilhelmsen Lines.

I dag går hele området under navnet Devoldholmen hvor Campus Kristiansund bygges i disse dager. Februar 2023