• To busser står parkert på Torget på Kirkelandet i Kristiansund. Vi ser Sverdrups bokhandel til høyre i bildet. På bilen til venstre kan vi skimte Kristiansund-Oppdal Auto (KOA) på stripa under vinduene. Her er Oppdal stavet med P. Dette er nok av de tidlige rutebilene fra KOA. I 1932 åpnet ferjesambandet Kristiansund-Kvisvik. KOA og Surnadal Billag sine rutebiler kunne dermed følge ferja til Kristiansund sentrum. Det var først i 1938 at rutebilene fra Molde og Gjemnes kunne følge ferja til Kristiansund. Det var dette året ferjesambandet til Gjemnes og Torvikbukt åpnet. Bildet er derfor tidligst fra 1932. (info Sveinung Berild - 11.11.2016) Fra Nordmøre Museums fotosamling.
    Photo: Nordmørsmusea

To busser står parkert på Torget på Kirkelandet i Kristiansund. Vi ser Sverdrups bokhandel til høyre i bildet. På bilen til venstre kan vi skimte Kristiansund-Oppdal Auto (KOA) på ...

1 comment

• På bilen til venstre kan vi skimte Kristiansund-Oppdal Auto (KOA) på stripa under vinduene. Her er Oppdal stavet med P. Dette er nok av de tidlige rutebilene fra KOA. I 1932 åpnet ferjesambandet Kristiansund-Kvisvik. KOA og Surnadal Billag sine rutebiler kunne dermed følge ferja til Kristiansund sentrum. Det var først i 1938 at rutebilene fra Molde og Gjemnes kunne følge ferja til Kristiansund. Det var dette året ferjesambandet til Gjemnes og Torvikbukt åpnet. Bildet er derfor tidlidst fra 1932-