Anmärkning: På katalogkortet finns noteringen: Uppe till höger Gunlög (tryckt i plåten), på baksidan: Carl Larsson.
Larsson, Carl Olof, målare, grafiker, född i Stockholm 1853, ...
Anmärkning: På katalogkortet finns noteringen: Uppe till höger Gunlög (tryckt i plåten), på baksidan: Carl Larsson.
Larsson, Carl Olof, målare, grafiker, född i Stockholm 1853, död i Sundborn, Dalarna,1919. Han styderade vid akademien, där han fick Kungliga medaljen för en historietavla, och for 1877 till Paris, men nödgades snart på grund av bristande medel återvända till Stockholm. Han lämnade nu teckningar till Kasper samt gjorde även illustrationer till arbetan av Strindberg, Topelius etc. Dessa gav honom så pass behållning, att Larsson åter kunde fara till Frankrike, där han slog sig ned i Grez. Här målade han i olja eller akvarell flera trädgårdsmotiv samt genretavlor, bland dem den utmärkta Atelieridyll- pastell med Larssons maka och dottern Suzanne (N.M.).-Koloriten är genomgående sval i dessa arbeten, som visa intryck av det franska friluftsmåleriet. Larsson på uppdrag av P. Furstenberg de stora målningarna Renässansen, Rokokon och den moderna konsten (med av konstnären gjorda reliefer på ramarna; alla tre i /.../ ). med dessa arbeten var Larsson inne på det dekorativa måleriet och utförde flera liknande verk, bland annat i en flickskola i Göteborg. Vid en tävlan om dekoreringen av trapphuset i National Museet erhöll Larsson första priset (1896) och utförde där bland annat freskerna Gustaf Vasas intåg i Stockholm, Ehrenstrahl i sin atelier och så vidare. Vidare utförde han plafonder med mera, i Operan och dramatiska teatern. - Konstnären hade nu rett sig ett hem i Sundborn i Dalarna, och här målade han flera serier bilder, vanligen i akvarell, i vilka han skildrade sitt hem och sin familj. Det är soliga landskap med badande ovh metande pojkar, kräftfiske, måltider i det gröna och så vidare, men framför allt interiörer med hans föräldrar, maka och barn. Den mest bekanta av dessa dukar torde vara den stora tavlan De mina (hos T. Laurin Stockholm). Flera av dessa målningar har utgivits i albumform i färgtryck, till exempel, Ett hem, Larssons, Åt solsidan, Spadarvet. Bland Larssons övriga arbeten märks flera porträtt, till exempel, självporträtt (i Uffizierna, Florens), Oscar Levertin, prosten i sundborn etc. Som etsare framträdde Larsson med flera ypperliga blad, bland annat självporträtt samt nakenstudier (modellen skriver vykort, till exempel). I hans konst är stundom påverkan från japansk impressionism märkbar, likaså från gamla dalamålningar. själv konstaterade han i dessa en ’’djup, allvarlig känsla vid sidan av drastisk, men sund humor’’, drag, vilka även är utmärkande för hans egen vackra och äktsvenska konst.
Anmärkning: På katalogkortet finns noteringen: Uppe till höger Gunlög (tryckt i plåten), på baksidan: Carl Larsson.
Larsson, Carl Olof, målare, grafiker, född i Stockholm 1853, död i Sundborn, Dalarna,1919. Han styderade vid akademien, där han fick Kungliga medaljen för en historietavla, och for 1877 till Paris, men nödgades snart på grund av bristande medel återvända till Stockholm. Han lämnade nu teckningar till Kasper samt gjorde även illustrationer till arbetan av Strindberg, Topelius etc. Dessa gav honom så pass behållning, att Larsson åter kunde fara till Frankrike, där han slog sig ned i Grez. Här målade han i olja eller akvarell flera trädgårdsmotiv samt genretavlor, bland dem den utmärkta Atelieridyll- pastell med Larssons maka och dottern Suzanne (N.M.).-Koloriten är genomgående sval i dessa arbeten, som visa intryck av det franska friluftsmåleriet. Larsson på uppdrag av P. Furstenberg de stora målningarna Renässansen, Rokokon och den moderna konsten (med av konstnären gjorda reliefer på ramarna; alla tre i /.../ ). med dessa arbeten var Larsson inne på det dekorativa måleriet och utförde flera liknande verk, bland annat i en flickskola i Göteborg. Vid en tävlan om dekoreringen av trapphuset i National Museet erhöll Larsson första priset (1896) och utförde där bland annat freskerna Gustaf Vasas intåg i Stockholm, Ehrenstrahl i sin atelier och så vidare. Vidare utförde han plafonder med mera, i Operan och dramatiska teatern. - Konstnären hade nu rett sig ett hem i Sundborn i Dalarna, och här målade han flera serier bilder, vanligen i akvarell, i vilka han skildrade sitt hem och sin familj. Det är soliga landskap med badande ovh metande pojkar, kräftfiske, måltider i det gröna och så vidare, men framför allt interiörer med hans föräldrar, maka och barn. Den mest bekanta av dessa dukar torde vara den stora tavlan De mina (hos T. Laurin Stockholm). Flera av dessa målningar har utgivits i albumform i färgtryck, till exempel, Ett hem, Larssons, Åt solsidan, Spadarvet. Bland Larssons övriga arbeten märks flera porträtt, till exempel, självporträtt (i Uffizierna, Florens), Oscar Levertin, prosten i sundborn etc. Som etsare framträdde Larsson med flera ypperliga blad, bland annat självporträtt samt nakenstudier (modellen skriver vykort, till exempel). I hans konst är stundom påverkan från japansk impressionism märkbar, likaså från gamla dalamålningar. själv konstaterade han i dessa en ’’djup, allvarlig känsla vid sidan av drastisk, men sund humor’’, drag, vilka även är utmärkande för hans egen vackra och äktsvenska konst.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».