Frida Hansens blomsterinteresse kan spores tilbake til årene hun tilbrakte på gården i Hillevåg. Her hadde hun et stort landområde til disposisjon og, som sin mormor, startet hun m ...
Frida Hansens blomsterinteresse kan spores tilbake til årene hun tilbrakte på gården i Hillevåg. Her hadde hun et stort landområde til disposisjon og, som sin mormor, startet hun med blomsterdyrking. Hagen ble et «lerret» som hun fylte med vakre blomster og vekster.
Blomstene er til stede i nesten alle billedteppene: Blomsterkranser, blomsterborder, blomsterhager og blomsterbuketter. Blomstene danner bakgrunnsmønsteret og inngår i detaljeringen.
I ‘Høisommer’ fra 1921 kombinerer Hansen blomstermønster og figurer og i denne vevnaden er det figurene som dominerer. «Hagene» er i disse senere arbeidene mer eksotiske enn tidligere. Frida Hansens produksjon på over åtti mønster til portierer og tretti billedtepper er en vandring inn i verdens vakreste hager. Hennes hager hadde ingen gjerder - det var ingen grenser for hva hun tilførte dem.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».