• Nonfigurativt, mellomgrønt broderi. Broderiet antagelig utført på stor broderiramme, og deretter spent over malerilerret med tilsvarende mål som broderiet. Broderiet forestiller tettstilte stjerner, såkalte "diamanthull" eller "diamantøye-broderi". Disse er vekselsvis kvadratiske og rektangulære, uregelmessig plassert, men med et åpent, paradislignende "kors" av lysere grønne diamanthull i sentrum av bildet. Dette korset er uregelmessig, fremhevet med tette, små oransje tråklesting, som en kontur, og bryter med bakgrunnsmønsteret. I et diamanthullsbroderi fremkommer et sentralt hull, og gjennom hullene skimtes lerretet, som på dette bildet er malt i en oransjerød farge. Dermed får alle de grønne stjernene et oransjerødt "øye" eller hull. Spredte grønne trådknuter på baksiden viser at lerret og broderistoff er festet til hverandre.
    Photo: Holden, Steffen Wesselvold / Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum (Opphavsrett)

Det er og stille XI [Broderi]