Brev i Llewellyn Lloyds arkiv

18 objects

BREV

Brev till Löjtnant Axel Geijer från Charles John Andersson: "Wenersborg, Aug. 20. 55 Högädle Herr Löjnant A. Geijer, På aftonen af samma dag som jag skildes från Herr Geijer , anlände jag välbehållen till Wenersborg, men fruktar jag ådragit mig en stark förkylning. - Inneslutande äro de 50 Rix. Ref som Herr Löjnantenen var så god att sörskjuta mig, och tackar jag så mycket för bruket deraf, samt hoppas det ej warit olägligt för Herr Geijer att undvara penninarne så länge. - Herr Lloyd anlände lyckligt till Wenersborg och är troligtwis nu i Götheborg. Jag har ännu ej träffat honom, men så widt jag förstår hadde wädret warit gynsamt ehuru jagten och fisket warit båda klena. - Jag mötte Herr Hjalmar nu i dag. Han mår väl och Frun åtnjuter ochså helsa. Penknifven har jag aflemnat. - Om möjligt reser jag till Stockholm i slutet på weckan, och som jag ej kan lämna det förrän Kungen anländt i hufvudstaden, så fruktar jag (så widt den kommer att ega rum emellan den 6 och 20 September) det ej blir möjligt för mig att få nöjet förena mig med Löjnantenen uti den tillstundande Skallen. Emellertid skulle jag dock blifva Tit. mycke förbunden om med några rader Herr Geijer wille underätta mig om den werkliga tiden. Syster Maria beder mig helsa herrskapet samtligen, hvaruti jag förenar mig. Och hoppandes dessa rader träffar Herr Geijer vid god helsa Teknar med sann vänskap Högaktning Charles J. Andersson" Brevet är skrivet på blått papper, de sista nio taderna på tvären över de föregående på brevets sista sida. Ett kuvert av liknande (men ej samma) blått papper finns i den samling brev på vitt papper vartill detta hör. Kuvertet bör adressen: Walborn Herr Lieut Axel Geijer Carlstad och LS Herrstad Den är ej skriven av samma hand som brevet (troligen av Llewellyn Lloyd). Frimärket är borta. men av poststämpeln kan fortfarande läsas: WENE 28 6 18 Trolien hör kuvertet till ett annat brev. Tillhör en samling med tre brev från Llewellyn Lloyd till löjtnant Geijer och 1 brev från Charles Andersson till denne.

Vänersborgs museum