Barbara von Geymüller och hennes make, hovmarskalk Ulric Croneborg
Barbara von Geymüller och hennes make, hovmarskalk Ulric Croneborg Lars Sjöqvist, Värmlands Museum

Barbara von Geymüller på Östanås

Knappt 5 mil norr om Karlstad ligger Älvsbacka. Läget mellan två sjöar gav förutsättningarna för det bruk som anlades på platsen under 1600-talet och växte till ett av de största i Värmland. Hit kom Barbara von Geymüller, en kvinna som förde med sig en fläkt av den stora världen och de sköna konsterna.

Barbara, som också kallades Betty, föddes 1799 och var äldsta dotter i den österrikiska släkten Geymüller. De ägde bankirfirman Geymüller & Co, som gjorde lysande affärer under början av 1800-talet. Till Älvsbacka och Östanås herrgård kom hon efter att hon 1825 hade gift sig med Ulrik Croneborg som var diplomat med titeln chargé d’affaires i Wien.

För Bettys hemgift, köpte Ulrik Älvsbacka bruk, dit paret flyttade 1827. Bruket var då i sin blomstringstid och här tillverkades bl.a. spik, brodd, spisar och plåt. Östanås herrgård köptes in som bostad. Betty och Ulrik fick två barn, Wilhelm och Hjalmar. Ulrik dog bara 48 år gammal och äldste sonen som då var 18 år tog över bruket.

Östanås förblev Bettys hem, även om hon också gjorde många resor till Stockholm, Uppsala och Wien. Hon var en skicklig konstnär och medverkade i Konstakademiens utställningar. Dessutom var hon musikaliskt begåvad, en god sångerska och pianist.

Betty blev 66 år gammal. Hon dog vintern 1866 och ligger begravd intill Ulrik på Älvsbacka kyrkogård

En gåva med bling!

Betty tog med sig vackra föremål med mycket blänk och lyster från sitt hemland och hon lät tillverka ett skåp att visa upp föremålen i. Det är guld, silver, kristall och ädelstenar! Hennes ättlingar skänkte sedan skåpet till Värmlands Museum med sitt innehåll i början på 2000-talet. Skåpet är förmodligen tillverkat i Karlstad och ett vackert hantverk.

Här kan du utforska Bettys vackra saker. Klicka på bilderna för att få reda på mer.

Glasskåpet

Glas och porslin

Smycken och askar

För handen, ögat och själen

Textilier

Kokböcker

Två av familjens kokböcker finns bevarade. Bettys egna "Kochbuch" innehåller recept både på tyska och svenska. Kanske vill du prova att laga något av dessa själv?

Bettys "Kochbuch" med recept Lars Sjöqvist Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Franskt bröd.

Till ett quartier ljum mjölk tages en Desertsked salt, 1 vallnöttsstorlekn smör och (och) 1 s[ke]d blad god jest. Degen göres tem=ligen hård innan jesten inblandas och står sedan en timma att jäsa innan bröden formeras deraf, sedan jäser dett åter tills bröden börja att vilja spricka litet, då man 2 minuter innan de sättes i ugnen (egentligen ungen) skär lätt i midten af dem med en skarp knif

Tjock pannkaka

3 ägg, 1 matsked socker, 2 quarter gräddmjölk, 100 gram mjöl och ½ quarter smör.

Recept på bland annat Franskt bröd. Linda Höglund Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
Recept på Tjock pannkaka och Mjuk pepparkaka Linda Höglund Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Den andra kokboken tillhörde Elsbeth Croneborg, Bettys sondotter.

Kokbok efter Elsbeth Croneborg. Lars Sjöqvist Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Mer att läsa:

Gösta von Schoultz har skrivit en artikel i RIG - Kulturhistorisk tidskrift; 1982:4 - Österrikiskan på Östanås, som finns att läsa på webben: https://journals.lub.lu.se/rig/article/view/8383

Likaså finns Älvsbacka byalags webbsida som samlat en hel del berättelser om bruket och släkten Croneborgs tid: https://www.alvsbacka.se/