Fanesamlingen er tilgjengelig på Digitalt Museum.

Arbeiderbevegelsens arkiv i Vestfold – om samlingen

Samlingen til Arbeiderbevegelsens arkiv i Vestfold utgjør ca. 250 hyllemeter og har nærmere 400 arkivskapere.

Samlingen til Arbeiderbevegelsens arkiv i Vestfold inneholder følgende arkivmateriale:

Fagforeninger

Møteprotokoller, medlemsprotokoller, korrespondanse, regnskapsmateriale, avisutklipp, egenproduserte brosjyrer osv.

Politiske partier

Fotografier

Vestfold Arbeiderblads fotosamling og fotografier knyttet til de ulike arkivskaperne.

Klikk her for å se arbeiderbevegelsens fotografier på Vestfoldmuseenes foto

Faner

Arbeiderfanen har en lang og ærerik historie. Fanen har vært et viktig samlingsmerke for arbeiderbevegelsen siden til de første arbeiderforeningene skaffet seg de første arbeiderfanene rundt 1850. Siden dette har fanen har vært foreningenes og partilagenes synlige samlingsmerke og har bidratt til å styrke følelsen av tilhørighet og identitet.

Vestfoldarkivet har rundt 80 faner etter arbeiderforeninger, partilag og fagforeninger i Vestfold. Disse er avfotografert av Samlingsforvaltningens fotograf Mekonnen Wolday og lagt ut på DigitaltMuseum.

Klikk her for å se fanesamlingen på DigitaltMuseum

Aviser

Dubletter fra Arbeiderpressen i Vestfold: * Vestfold Arbeiderblad * Vestfold Fremtid * Nybrott * Horten Arbeiderblad

Faglitteratur

Vi har også en samling faglitteratur om arbeiderbevegelsen.

Vestfold Arbeiderblad. Foto fra Arbeiderbevegelsens arkiv, Vestfoldarkivet
1. mai i Tønsberg tidlig i 1930-årene. Fotograf ukjent. Fra Arbeiderbevegelsens arkiv i Vestfold.
Stemplet "Arbeiderbevegelsen Arkiv i Vestfold". Foto: Heidi Meen