• Skogvoktergarden Røssvassholmen i Hattfjelldal.  Fotografiet er tatt fra en grasbevokst bakkekam mot et par av bygningene i tunet.  Helt til høyre den bordkledde gavlen på et toetasjes våningshus.  Bak dette skimtes en åpen, overkraget gavl på en litt mindre bygning.  Sentralt i bildet er en fjøslåvebygning, der husdyrrommene i førsteetasje er laftet, mens forloftet over er utført i bordkledd bindingsverk.  Inntil veggen på dette uthuset er det reist en snøplog for hest.  To kvinner, en gutt og en mann sitter på bakken ved et par tømmerstokker og litt kvist som er lagt mellom bygningene, antakelig med tanke på vedkapping.  En sagkrakk og en liten vedhaug skimtes nærmere uthuset.  I bakgrunnen grasbevokste jorder og ei skogkledd li.

Fram til 1909 var Hattfjelldalen ett skogvokterdistrikt med et areal på hele 477 kvadratkilometer.  Dette året ble cirka 80 kvadratkilometer produktiv skogmark i Røsvasstraktene fradelt som eget oppsynsdistrikt med agronomen Arnt Lukassen (f. 1875) som skogvokter.  Han startet med ei årslønn på 500 kroner i kontanter samt rett til fri bruk av statens eiendom Røsvassholmen, med bolig og driftsbygninger i tunet som vises på dette fotografiet.
    Photo: Ruden, Ivar Martin / Anno Norsk skogmuseum

"Fra Hatfjelldal statsskoger. Skogvoktergården Røsvassholmen."

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits