• Fra skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936.  Fotografiet viser rekrutter som arbeider med grøfting.  Fem-seks unge menn arbeider under oppsyn av en offiser og antakelig en skogfunksjonær på venstre grøftekant.  De har spadd ei forholdsvis djup grøft, og samtidig kastet opp en god del diger stein.  Fylkesskogmester Johs. M. Anderssen rapporterte at mannskapene til sammen grov 1 854 meter med grøft under gjennomgående vanskelige forhold, og at de på denne måten tørrla 32 dekar med vassjuk skogsmark.  De fikk også teoretisk opplæring i hvordan grøfter skulle planlegges og stikkes.  Fotografiet er tatt av Thorvald Kierulf fra Det norske Skogselskap.
    Photo: Kierulf, Thv. [Christian Thorvald] / Anno Norsk skogmuseum

Fra skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936. Fotografiet viser rekrutter som arbeider med grøfting. Fem-seks unge menn arbeider under op...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits